Σωματική Άσκηση και Γονιμότητα: Μήπως το παρακάνεις στη Γυμναστική;

Δεκέμβριος 18, 2017

Εάν είστε γυναίκα που προσπαθεί να μείνει έγκυος, η έντονη σωματική άσκηση μπορεί στην πραγματικότητα να λειτουργήσει εις βάρος σας.

Ως ειδικοί γονιμότητας, μπορούμε να εντοπίσουμε μια δυνητικά «υπερβολικά γυμνασμένη» γυναίκα από την πόρτα της αίθουσας αναμονής. Όταν έχουμε μια ασθενή που εξωτερικά φαίνεται πολύ γυμνασμένη και παραπονιέται για ακανόνιστες ή μη-περιόδους και δυσκολία να συλλάβει, η πρώτη ερώτησή μας είναι, «Πόσο συχνά γυμνάζεστε ;»

Αποδεικνύεται ότι δεν είμαστε οι μόνοι. Ο ειδικός στην αναπαραγωγή Dr. Andrew Toledo στους Reproductive Biology Associates, έπρεπε να συμβουλεύει αμέτρητους δρομείς μαραθωνίου, τριάθλου, γυναίκες αθλητές και γυναίκες με έντονες συνήθειες προπόνησης να ρίξουν τους ρυθμούς άσκησης. Όταν το ζητούμενο είναι η σύλληψη, λέει ο Dr Toledo, «Αν πραγματικά θέλετε να μείνετε έγκυος, πρέπει να περιορίσετε την σωματική άσκηση. Δεν μπορείτε να κάνετε και τα δύο. «Και, οι γυναίκες δεν είναι οι μόνες που επηρεάζονται. Οι άνδρες που γυμνάζονται σε τακτική βάση μέχρι του σημείου εξάντλησης, μπορεί επίσης να έχουν προβλήματα με την υγιή παραγωγή σπέρματος.»

Τα καλά νέα είναι ότι το σώμα ανακάμπτει γρήγορα και όταν κάνει ένα διάλειμμα από την κανονική του ρουτίνα μπορεί συχνά να αποδώσει μια σύλληψη μέσα σε λίγους μήνες ή και λιγότερο.

Είσαι αθλήτρια; Μπορεί να χρειαστεί να αλλάξεις τις προτεραιότητες σου για λίγο…

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι δεν μιλάμε για τη μέση ρουτίνα άσκησης των 30 λεπτών, πέντε φορές την εβδομάδα – ή ακόμα και για ένα καθημερινό πρόγραμμα άσκησης. Μιλάμε για σκληρή προπόνηση και αθλητική προπόνηση που απαιτεί τουλάχιστον μια ώρα εκπαίδευσης ή περισσότερο, σε μια συνεχή προσπάθεια για την ενίσχυση της απόδοσης και της αντοχής. Επίσης, οι γυναίκες των οποίων τα επίπεδα ορμονών επηρεάζονται περισσότερο από την ακραία σωματική άσκηση τείνουν να έχουν ποσοστά σωματικού λίπους 20% ή λιγότερο (κανονικά είναι περίπου 21% έως 35% ανάλογα με την ηλικία σας).

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους η υπερβολική άσκηση και η στειρότητα μπορούν να συμβαδίζουν χέρι-χέρι. Η υπερβολική άσκηση μπορεί να οδηγήσει το σώμα σε κατάσταση «πείνας» και το αναπαραγωγικό σύστημα του σώματος περνά σε κατάσταση «παύσης» αφού η παραγωγή οιστρογόνων μειώνεται. Δεν υπάρχουν οιστρογόνα = Δεν υπάρχει γονιμότητα. Μια άλλη επίπτωση στα συνεχώς χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων είναι η οστεοπόρωση και τα καρδιακά επεισόδια, τα οποία είναι επιπρόσθετοι λόγοι για να αποφύγετε αυτή την κατάσταση «παύσης». Η κατανάλωση αρκετών θερμίδων για να αντισταθμίσετε το καύσιμο που καίτε μπορεί να είναι ένας καλός τρόπος αντιμετώπισης, αν βέβαια δεν έχετε σκοπό να τρέξετε σε…μαραθώνιο!

Όταν το σωματικό σας λίπος μειώνεται κάτω από το φυσιολογικό και τα επίπεδα των οιστρογόνων μειώνονται, μπορεί να παρατηρήσετε μη κανονικές περιόδους, ελαφρύτερες περιόδους ή διακοπή των περιόδων σας συνολικά, που ονομάζεται αμηνόρροια. Όταν συμβεί αυτό, κινδυνεύετε να αντιμετωπίσετε προβλήματα γονιμότητας.

Τα παρακάτω βήματα μπορούν να σας βοηθήσουν να μείνετε έγκυος χωρίς να σταματήσετε εντελώς την σωματική σας άσκηση:

Αλέξανδρος Δ. Τζεφεράκος
Μαιευτήρας – Γυναικολόγος
Επιστημονικός Διευθυντής στην
«ΜΟΝΑΔΑ ΕΞΩΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΡΕΑ»
Μαιευτήριο «ΡΕΑ»