Γιατί οι Γυναίκες με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών Πρέπει Να Τρώνε Υδατάνθρακες

Απρίλιος 16, 2018

Ναι, σωστά διαβάζετε: Οι γυναίκες με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (PCOS) πρέπει να καταναλώνουν και υδατάνθρακες. Οι συνήθεις «ένοχοι» για το ότι συμβάλλουν στην αύξηση του σωματικού βάρους και στην αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης, οι υδατάνθρακες δεν αντιμετωπίζονται πάντοτε ως τροφή κατάλληλη για όσες γυναίκες πάσχουν από PCOS. Ωστόσο, λίγοι υδατάνθρακες πρέπει να συμπεριληφθούν στις δίαιτες των γυναικών με PCOS για καλύτερη υγεία

Ακολουθούν 4 βασικοί λόγοι:

1. Βοηθούν στη διατήρηση των επιπέδων σακχάρου του αίματος

Οι υδατάνθρακες διασπώνται σε γλυκόζη (σάκχαρο του αίματος) και αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας του σώματος. Ο εγκέφαλος στηρίζεται στη γλυκόζη για ενέργεια. Ομοίως, οι μύες, οι ιστοί και τα όργανα μας και όλες οι διαδικασίες που συμβαίνουν στο σώμα μας, αλλά που δεν αντιλαμβανόμαστε καταναλώνουν γλυκόζη.

Ένας βασικός λόγος που οι γυναίκες με PCOS χρειάζονται υδατάνθρακες είναι για να διατηρήσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους σταθερά. Η ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα μπορεί να είναι ένα πρόβλημα στις γυναίκες με PCOS. Εάν έχετε βιώσει ποτέ υπογλυκαιμία (ή χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα), γνωρίζετε για ποιο πράγμα μιλάμε. Αυτά τα αισθήματα της υποτονικότητας και της ζάλης δεν είναι απλά και ασήμαντα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, εάν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι πολύ χαμηλά, μπορεί να είναι επικίνδυνο, καθώς μπορεί να σας προκαλέσει λιποθυμία ή και κάτι χειρότερο.

Οι υδατάνθρακες λειτουργούν για να αυξήσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, όταν έχετε συμπτώματα χαμηλού σακχάρου στο αίμα, θα πρέπει να καταναλώσετε κάτι με υδατάνθρακες για να το ανεβάσετε. Τα άτομα που νοσούν με διαβήτη πρέπει έχουν μαζί τους  χάπια ή καραμέλες με γλυκόζη ή να έχουν κάτι που μπορεί να μπεί γρήγορα στη ροή του αίματος όπως ο χυμός πορτοκαλιού, εάν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους πέσουν.

Μπορεί όμως να ρωτήσετε: Οι γυναίκες με PCOS δεν έχουν ήδη υψηλά επίπεδα γλυκόζης; Γιατί θα ήθελαν να αυξήσουν το σάκχαρο του αίματός τους;

Ναι, οι γυναίκες με PCOS τείνουν να έχουν υψηλότερα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης. Όμως, συμπεριλαμβάνοντας στη διατροφή τους σωστούς υδατάνθρακες που καταναλώνουν στην σωστή ώρα μέσα στην μέρα, μπορεί να βοηθήσουν στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Με τον ίδιο τρόπο που αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, μπορούν επίσης και να πέσουν. Η ύπαρξη πραγματικά υψηλών επιπέδων γλυκόζης στο αίμα απαιτεί υψηλή ποσότητα ινσουλίνης που θα εκκριθεί από το πάγκρεας για να οδηγήσει τη γλυκόζη στα κύτταρα σας. Όταν συμβεί αυτό, η ινσουλίνη «σπρώχνει» γρήγορα τη γλυκόζη μέσα στα κύτταρα σας, και έτσι τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα πέφτουν.

Για να αποφευχθεί αυτό, είναι καλύτερο να τρώτε τακτικά γεύματα και σνακ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, με μέτριες ποσότητες πλήρων υδατανθράκων υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες που δεν θα επιταχύνουν την αύξηση στα επίπεδα γλυκόζης του αίματος.

Παραδείγματα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες (πλήρεις υδατάνθρακες) είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα φασόλια, η κινόα και η βρώμη.

Είναι καλό για τις γυναίκες με PCOS να τρώνε πλήρεις υδατάνθρακες σε κάθε γεύμα ή σνακ, απλά φροντίστε να συμπεριλάβετε αρκετές πρωτεΐνες και λιπαρά. Μερικές ασθενείς νοιώθουν ότι πρέπει να καταναλώνουν υδατάνθρακες κάθε φορά που τρώνε, έτσι ώστε να μπορούν να διατηρήσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους σταθερά. Χωρίς αυτούς τους υδατάνθρακες συνεχίζουν να έχουν υπογλυκαιμία.

2. Προστατεύουν από την πολυφαγία (binge eating)

Τα χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι ένας παράγοντας κινδύνου για την υπερκατανάλωση τροφής στις γυναίκες με PCOS. Όταν το σάκχαρο του αίματός σας είναι χαμηλό, το σώμα σας σκέφτεται μονάχα το φαγητό. Αυτή είναι μια φυσιολογική αντίδραση που λέει στον εγκέφαλό σας να φάει και να φάει αμέσως! Γιατί συμβαίνει αυτό; Οι υδατάνθρακες είναι οι τροφές που χρειάζονται για να αυξήσουν γρήγορα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Εάν το σάκχαρο του αίματός σας είναι πολύ χαμηλό, τείνετε να νοιώθετε την ανάγκη να καταναλώσετε περισσότερο φαγητό (συμπεριλαμβανομένων και περισσότερων υδατανθράκων) για να το αυξήσετε. Αυτό μπορεί στη συνέχεια να προκαλέσει υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα και, έτσι, ακολουθεί ένας φαύλος κύκλος. H λαχτάρα για κατανάλωση υδατανθράκων σχετίζεται συχνά με τα χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Ένας τρόπος για να αποφύγετε την υπερβολική και ακατάσχετη κατανάλωση φαγητού είναι να τρώτε ισορροπημένα γεύματα και σνακ.

3. Βελτιώνουν την υγεία των εντέρων

Οι πλήρεις υδατάνθρακες αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στη σωστή λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος και αποτρέπουν τη δυσκοιλιότητα. Βοηθούν, επίσης, στη μείωση της χοληστερόλης. Έρευνες δείχνουν ότι ένα από τα οφέλη των φυτικών ινών είναι η βελτίωση της λειτουργικής ισορροπίας της μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου, που επηρεάζει το βάρος, το ανοσοποιητικό μας σύστημα και τη σωματική υγεία. Τα προβιοτικά, για παράδειγμα, είναι τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες τα οποία χρειάζονται για την φυσιολογία της μικρόβιακής χλωρίδας του εντέρου μας και να μας κρατούν υγιείς.

4. Παρέχουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά

Οι υδατάνθρακες παρέχουν επίσης τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη μείωση της ινσουλίνης και της γλυκόζης, όπως το μαγνήσιο και ο ψευδάργυρος, στα οποία οι γυναίκες με PCOS τείνουν να παρουσιάζουν ανεπάρκεια. Οι πλήρεις υδατάνθρακες παρέχουν επίσης τα αντιοξειδωτικά που χρειάζονται για να διατηρήσουν τα κύτταρα μας υγιή και να καταπολεμήσουν τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν καρκίνο. Οι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά δίαιτες που επικεντρώνονται στην ενσωμάτωση φρούτων, λαχανικών και δημητριακών ολικής αλέσεως έχουν αποδειχθεί ότι ωφελούν σε μεγάλο βαθμό τις γυναίκες με PCOS μειώνοντας τη γλυκόζη, τη χοληστερόλη και τη φλεγμονή, και βελτιώνοντας σημαντικά τη γονιμότητα.

Τα όσπρια (σπόροι, φασόλια και ξηροί καρποί) και τα φρούτα είναι καλές πηγές ινοσιτόλης, η οποία φαίνεται πως μειώνει την ινσουλίνη και βελτιώνει τη γονιμότητα.

Συμπέρασμα: Οι γυναίκες με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών δεν πρέπει να φοβούνται να τρώνε υδατάνθρακες. Οι υδατάνθρακες, σε μέτριες ποσότητες, χρειάζονται για να παρέχουν τα βέλτιστα οφέλη για την υγεία. Παρέχουν αντιοξειδωτικά, βελτιώνουν την λειτουργική ισορροπία της μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου, ρυθμίζουν τα επίπεδα γλυκόζης και εμποδίζουν την λαιμαργία και την ακατάσχετη επιθυμία για φαγητό.

Αλέξανδρος Δ. Τζεφεράκος
Μαιευτήρας – Γυναικολόγος
Επιστημονικός Διευθυντής στην
«ΜΟΝΑΔΑ ΕΞΩΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΡΕΑ»
Μαιευτήριο «ΡΕΑ»