Για πρώτη φορά, οι επιστήμονες καλλιεργούν βλαστοκύτταρα ανθρώπινου σπέρματος στο εργαστήριο.

Ιούλιος 24, 2020

Για πρώτη φορά, επιστήμονες μπόρεσαν να αναπτύξουν σπερματογόνια βλαστοκύτταρα (spermatogonial stem cells – SSCs), δηλαδή κύτταρα που τελικά διαφοροποιούνται σε ώριμα σπερματοζωάρια, σε εργαστηριακό περιβάλλον.

Είναι πολύ νωρίς για να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα κύτταρα σε οποιαδήποτε κλινική εφαρμογή, αλλά το παρόν ερευνητικό πρόγραμμα θέτει τα θεμέλια για εξελίξεις που θα αλλάξουν τις συνθήκες στον τομέα της γονιμότητας. Οι γιατροί στην υποβοηθούμενη αναπαραγωγή έχουμε εδώ και πολύ καιρό αναζητήσει θεραπείες για την παραγωγή σπέρματος, αλλά στην πραγματικότητα η απομόνωση και η δημιουργία αυτών των SSC δεν μας ήταν ποτέ δυνατή. Τώρα που είναι, αυτές οι θεραπείες θα μπορούσαν κάποια μέρα να καταστούν επίσης δυνατές, προσθέτοντας ένα πολύτιμο «όπλο» στη μάχη που δίνουμε εναντίον της υπογονιμότητας.

«Πιστεύουμε ότι η προσέγγισή μας – η οποία υποστηρίζεται από διάφορες τεχνικές, συμπεριλαμβανομένης της αλληλούχισης RNA μεμονωμένου κυττάρου – είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εισαγωγή της θεραπείας SSC στις κλινικές», δήλωσε σε δελτίο τύπου ο Miles Wilkinson, ερευνητής μαιευτικής, γυναικολογίας και αναπαραγωγικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας.

Τα SSC μπορούν να παράγουν περισσότερα βλαστικά κύτταρα και εώς 1.000 σπερματοζωάρια μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα – μα μέχρι την δημοσίευση της παρούσας έρευνας στο περιοδικό PNAS, οι επιστήμονες δεν μπορούσαν να διαφοροποιήσουν και να απομονώσουν τα SSC από άλλα παρόμοια κύτταρα στους όρχεις.

«Στη συνέχεια, ο κύριος στόχος μας είναι να μάθουμε πώς να διατηρούμε τα ανθρώπινα σπερματογόνια βλαστοκύτταρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να είναι χρήσιμα στην κλινική εφαρμογή», δήλωσε ο Wilkinson στην ανακοίνωση.

Εάν συμβεί αυτό, θα μπορούσε να δημιουργήσει νέες δυνατότητες για άνδρες που δεν παράγουν σπέρμα λόγω γήρατος (ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο), όπως επίσης και για διεμφυλικά ή άφυλα άτομα. Προς το παρόν, οι επιστήμονες βρισκόμαστε μόνο στο σημείο ανάπτυξης των νέων κυττάρων σε ερευνητικό επίπεδο.

Αλέξανδρος Δ. Τζεφεράκος